1/01/2009

BERSYUKURLAH SEMUANYA SELAMAT (2009)

Rupa-rupanya betapa hebat kejadian manusia setelah saya membaca satu judul tajuk dalam Ensiklopidi dan dalam kamus Lisanul Arab (Kamus rujukan penulis-penulis Tesis) tentang kejadian Manusia :
(1) Tubuh manusia mengandungi 45 liter air.
(2) Manusia itu akan tidur lebihkurang 18-20 tahun dari umurnya
(3) Mampu hidup 20 hingga 30 hari tanpa makan.
(4) Jantungnya berdenyut sebanyak 2,900 juta kali
(5) 206 ketul tulang belulang bagi yang dewasa.


Nah..betapa hebatnya manusia. Dari itu marilah kita bersyukur atas kejadian kita ini. Jika kita meneliti kejadian kita dengan minda yang terbuka di awal tahun 2009 ini pastinya kita akan mencapai tahap “makrifah” yang terlalu dekat dengan Allah SWT. lihat sahaja ciptaan:

(1) hidung yang cukup cantik dengan fungsinya bernafas yang serombongnya itu menghala ke bawah tidak sekali-kali ke atas..bayangkan kalau hujan?
(2) Kita Berjalan dengan kaki bukan dengan tangan..bayangkan kalau sebaliknya?..Kaki pula dicipta dapat menampung badan yang tidak kira sebesar mana saiz dan kilogramnya.
(3) Setiap tangan dan kaki ada jari jemarinya dan fungsi-fungsinya yang tertentu.



Marilah kita berdoa tanda Syukur kita di tahun 2009 ini:

“Sujud Mukaku kepada Tuhan yang menjadikannya. Yang membentuknya. Yang membukakan pendengaran dan penglihatan dengan daya kuasanya Jua, amat banyak kebaikan Allah dan Dia yang Sebaik-baik pencipta
[ Doa Sujud Syukur yang saya terjemahkan ke Bahasa Malaysia}

18 comments:

cikgu jawe said...

slmt tahun baru kang. moga2 lbh berkat, lbh luas rezeki thn ni. :)

HABIHA69 said...

Saya pun cam tu jugelah CikgUstaz..selamat dah semuanya? selamat kembali bertemu murid-murid 2 hari lagi....moga Suksess CikgUstaz yea..

dilaOHdila said...

selamat tahun new ustad (hehehe)
moga diparingi sejahtera selalu
kapan arep melonjo rakan Blogger iki
yok ajak kak pint open table nang selera herba
KOPI telebesyen menunggu (ahak)

HABIHA69 said...

Selamat tahun baru utk. dilla juga...saya bab-bab open table nih mmg. suker sangat...boleh tu..tpi Cikgu PinatB tue awal sekolah nih mesti sebok...Bab bayor membayor tu kita serahkan lah kepada "wong seng soggeh ittew"...ehm..ehm..berapa pasang Dilla mu beli tudung kat shamensi....banyaknye lah duit mu ittew...

Anonymous said...

saya doakan ustaz dilimpah-limpahkan rezeki tahun 2009...boleh jemput ceramah tak habiha?

Big Mamma Bukhari said...

Assalamualaikum..
Tq sudi mengunjungi saya.. hari ni baru berpeluang nak melawat ke blog kawan2.. baru pulih drpd demam denggi.. alhamdulillah, tk perlu masuk wad.. cuma berulang ambil darah di hosp sahaja.. selamat tahun baru 2009.........

HABIHA69 said...

Sabarlah sis Ruziawati...Allah uji di tahun baru 2009 ni agaknya nak dapat rezeki..tu..moga cepat sihat dan sembuh...juga untuk anak-anak dan hubby...

dilaOHdila said...

amboi ustad....
suggeh mbelonjo mangan rak opo insyallah nek diparingi murah rezekinya....amin!

SHAMENSI tu aku suka tengok2 servey. harga kat situh memang best aa dengan kualiti kainnya. Tempat lain mahal lah ustad. selesa pulak dah beli kat situh.

Aku tuku settok ayye ustad....

Atikah said...

Kunjungan Balas..

Salam ukhwah buat ustaz, terima kasih atas kunjungan ke blog saya yang tak seberapa tuh... semperna tahun baru nie saya doakan semoga dimurahkan rezeki, dilimpahkan kebahagiaan dan juga dipanjangkan usia buat ustaz sekeluarga... Amin..

HABIHA69 said...

TQ lah Atikah.. .amin..amin...Saya pun harap Atikah gitew jugalah,Ehm..ehm..dah Ok ker Lif tu? kalau lum anggaplah sebagai sessi senaman di awal tahun...hi.hi.hik..moga kita jadi rakan blogers yang baik yea..

manlaksam said...

Salam Ustaz,
Semoga Ustaz baik dan bergumbira selalu. Teruskan perjuangan ustaz tu.

HABIHA69 said...

Terima Kasih Pak Man ittew...insyaallah saya akan teruskan Pak Man pun begitu juga hendaknya...

Atikah said...

Singgah lagi kite kat cni... jengok2 kot ada info terkini... tak dak lagi n3 baru ustaz? he.. he...

Nak jawab soalan ustaz kat atas ler cikit... lif kat umah kita tk ok lagi... so, skrng dok tgh exercise ler... tak yah p jog lagi... Alhamdulillah, ada gak hikmahnya lif rosak.. :)

HABIHA69 said...

TQ..Atikah ittew...sudi ziarah lagi ke Cni...takper..no hal lah...Saye sebok siket minggu nih tu pasal N3 lum update lagi...okey Atikah ittew...beres..

en_me said...

hi ustaz ittewww.. salammm
tp me hingat dah pernah komen entri nih, tp afsal tak kuar.. uhuhu

HABIHA69 said...

Salam Kang ME...laa iye ker? nang ke ney ker? ish tak der pon..aaaa nih mesti ternanti-nanti reply dari Ustaz nih....entah2 kang Me silap shoot tak...rasanya inilah kali pertama kang ME jengah di tahun 2009 nih mcm En3 Kang Me yang ittew..aper pun MU tetap idolaKu...harap semuanya dah selamat di Tahun baru 2009 nih...senyum-senyum selalu Kang...

Chekgu BaniHassim said...

waa..lamenye tido...
maknyenye umur aku kalau btul2, belum cukup 10 tahun la cem ni...

salam kenal habiha...tenkiu for visiting...
dtg lagi, takdehal!

HABIHA69 said...

Salam Cikgu BH yang ensem...Jazakallah Ziarah dan Shoot sampai 2 kali gitew...hurm...mmg yer lah selain makan hobi ke 2 manusia ialah tido...tpi cikguBH tido tu amal yang paling ikhlas kan..kan..kan..hik..hik..takder saper-saper paksa la...dulu sayer duk kelas ujung pun suka tido...hu..hu..hu..