1/07/2009

SARCASTIC KAH USTAZ ?


Saya Pernah Berkata begini....
Bila kita berzikir ataupun solat 20 minit tu.. ramainya yang menyindir kita kan? …wah lamanya awak solat tadi, panjangnya zikir awak, macam pak lebai lah awak ni….ayat yang biasa kita dengar kan?

TAPI

Bila kita tengok perlawanan bola 45 minit tuh rasanya macam 5 minit sahaja kan.. kita siap hukum “Refree” tu pakai Jam tak betul…Jam pekak lah… Kuat Rasuah lah dan macam-macam lagi lah.. @ 45 minit tu pun mana lah cukup nak bershoping-shoping kan ?

saya tertanya-tanya dalam diri ini MACAM MANA NI? SARCASTIC SANGAT KAH SAYA?

28 comments:

cikgu jawe said...

bro!. manusia mudah menghukum tanpa usul periksa kan.

mentang2 le ustaz, silap sikit mudah je org nampak. kalau setakat tinggal ketayap apa le sgt. bkn wajib pun.

ramai org2 kt luar sana tinggal seluar. tak bising pun. huhu

en_me said...

hi ustaz ittewww..

inaz said...

salam perkenalan

terima kasih atas lawatan ke blog saya.

HABIHA69 said...

Salam CikgUstaz Jawe, Kang ME & alisya izzati(inaz)...TQ

CikgUstaz: hi..hi..dah dikhususkan untuk bahagian ustaz mmg. cam gitu kan..kan..terimalah untung2 pahalanya kita yang dapat..

Kang ME: alaahai...

inaz: moga kita jdi kawan bloggers yg. understanding yer..shoutbox ok dah ker?

Chekgu BaniHassim said...

bulih sindir, tp kalau selalu org naik jelek tu jea...

kite kan ade cara kalau nk tego org...tu jea... :)

Miss Jaz said...

salam entahlah dunia memang semakin dah hampir kepenghujungnya..insafff..wallahua'lam..

de_kerinchi said...

salam tuan,

bila manusia menjadikan nafsu sebagai hakim maka yang wajib akan diringankan dan yang batil dan tidak perlu pula dilebih-lebihkan....

HABIHA69 said...

Anjung larik@dekerinchi Jazakallah..begitulah ragam dan sakitnya manusia zaman kini yg suka sangat ikut nafsu..akhirnya tak kemanapun..sesat..sesat jua akhirnya...TQ YB dekerinchi...sudi juga dtg. ke blogs saya nih..moga kita terus bersahabat...

HABIHA69 said...

Cikgu Jue...Salam dan TQ, kalau lah kita diberi izin untuk tahu bila penghujungnya dunia ini aper kita buat yer cikgu?...(sarcastic kah kata-kata itu?)

HABIHA69 said...

Cikgu BH..Jazakallah dtg. ziarah ke blogs ini...
Ye lah..betul juga tu Cikgu BH...Tak kan Ustaz tu dibayar elaun+ gaji untuk menyindir...peliks lah..dia orang kata zaman sekarang lebih elok terus terang jer..tak yah sindir-sindir..tapi tang "ustaz" yang suka terus terang tak pakai ilmu sindir-sindir tu...dia org. kata "Out You Go"...hu..hu..hu..

PINATBATE said...

Salam Ustaz..
Omong eyy arwah mbah lanang kulo Ustaz aka guru itu makhluk mulia..

GU...omong eyy di guGU
RU...Laku neyy di tiRU

selamat berhujung minggu..balik kampung tak..?

DrSam said...

salam ustaz,

manusia yang lemah memang tidak lepas dari kesilapan. munajat kita hanya dengan tuhan. biarkan gurauan tersebut menjadi penyeri hidup dan akhirnya bersama terbuka hati bersama-sama bermunajat.

Asal bahagia.

HABIHA69 said...

Salam Kak Cikgu PinatB dan DrSam...TQ ziarah saya...

Kak...kadang-kadang perasaan jengkel itu kan tetap ada..ye lah manusia kan...Mmg betul pesanan embah tu...harapanku moga sentiasa kuat semangat mcm Cikgu pinatB ittew..

DrSam..Terima Kasih ziarah saye walaupun Dr jauh di sana...Happy birthday untuk Dr...insyaallah kata-kata DrSam itu boleh memberi nafas kekuatan kpd. Ustaz-Ustaz ittew...

dilaOHdila said...

hukuman manusia ada kala keterlaluan. sampek lali karo hukum tuhan. Jar ney aaye lah ustad.

ngenggo salah ditanggal jugak salah. apepun kita ayye sing retti kan.

** Ustad
ngokmu duwwe kembang 'KANTEL' rak?
kelingan jaman mbiek kuwi

blackpurple @ jowopinter said...

Sarcastic untuk kebaikan tidak mengapa. Sekurang-kurangnya tanggungjawap sesama muslim dalam menegur kebatilan sudah kita laksanakan. :)

InsyaAllah kang ustaz, hari minggu bila-bila, kalau ada jodoh, bolehlah jumpa, sembang-sembang, ngeteh. :D

manlaksam said...

Mulut manusia ni macam tu lah ustaz...bukan boleh ditutup.
Sori, Pak Man lama tak singgah....sibuk sikit!

HABIHA69 said...

Terima kasih
Dilla,
Kang JP
& pak Man

Dilla kembang kantil? duwwe!...nang kuburan ono ....nang mejid pun ono jugak...hi..hi..kembang seng mambu "wangi" kuwi kan...hi..hi..hi wedhilah....

Kang JP insyaallah Kang aku nek ngeteh gelem waie...nangdi?

Pak Man sebok yer?...ye lah dah mula sekolah kan...cam saya pon gittew juga..minggu nih sebok ngan meeting Jabatan,mana nak menulis artikel lagi, semak proposal tesis, ...nak pecah kepala rasanya Pak Man......Ish tak sabor rasanye nak tunggu cuti lagi...

dilaOHdila said...

salam ustad kabarey
HOmework Mu urung tak gayye
kapan nak pass up erk. kalau lambat antar ada markah lagi ke (hehehhehhe)
minggu iki mood illek lah ustad. nanti tunggu Mood teko yo
iki dino lambat masuk Opis. nak gi jumpa DOC kejap. entry baru mung urung siap ke? Hehehehhe (Guyyu ayye bocah iki Yo)

HABIHA69 said...

Dilla Seng alon-alon lah..bukan ney homework wajib, saje jer...Dilla teko komen nang N3 iki pun Ustaz wes ayem..opo pun insyaallah Ustaz doakan moga cepat selesai masalah itu...Sabar ye Dilla..

ez said...

salam..ustaz...

bg sy kan ustaz...manusia ni suke mencari kesalahan org lain..dia x tgk kesalahan dia sendiri...bg sy x salah kalo nak solat n zikir byk2 pon..ikut suka kita lakan..yelah skrg org bkn islam memandang islam di bawah..byk penindasan...mcm kat palestin tu..

emm..xpe kita buat aje ape nak wat..wat ke arah kebaikanlakan...eheheh...

wong arep ngomong macem2..ngomongla..

HABIHA69 said...

wah...mantep saranan ittew ez.TQ lar sudi lawat N3 saya nih...biasalahkan kalau sehari kita nih tak menyindir tak sonok hidup katenyer...pas tu buruk orang jelas di mata, buruk sendiri tak penah nak tengok...eh..ari tu derma darah ker? orak wedhi ker? wani ney kuwey..

ez said...

ustaz..heheh..derma darah ok wae..orak wedhi..la..suwi2 okla..cume masa nak cucuk jarum tu aje yg tkut..heheh..

xpe ustaz..ape2 pon kita jadi diri sendirikan..

HABIHA69 said...

moga ez suksess mencapai impian tahun 2009 nih....dilimpahi rahmat dan rezeki melimpah ruah dari Rabbul jalil..amin..

Yunus Badawi said...

Salam ustaz. Kabare?
Nabi Muhammad saw pun kaumnya ada yg menyindir inikan pulak kita org biasa. Kalau kita buat benda yg betul, teruskan aje. Kita mencari keredhaan Allah bukannya manusia terutama mereka yg tak suka kpd Islam.

HABIHA69 said...

Abang YB...
alhamdulillah waras bang cuma seboks sikit lah...
Jazakallah atas comments itu insyaallah akan dijadikan "momentum" yang berguna untuk para Da'ie menguruskan "islamic affairs" :D
...
....
...
hujung minggu nih akak masak aper bang YB? mesti sedapkan...sesedap lontong yang kat gambar yang ittew...meleleh air liur nih...

akudimar said...

salam ustaz,
apo nak dikato....
''ate ke lantok le deme" kate orang perak....

Pok Li said...

Sampaikanlah walaupun pahit.

HABIHA69 said...

Salam Dimar Trimas sudi singgah...

Oghang perak pun ade kate.....ish sabor je lah mike yeop :)

Pok Li...
Tahniah lar atas kemenangan tu...
dah ditaqdirkan begitew...hebat betul perancangan Allah kan..kan..