2/03/2009

Ringkasan Khutbah Jumaat (30 JAN 2009)

Sedutan Khutbah Jumaat
"MEMBANTU MENGATASI KEGAWATAN EKONOMI"
(30 Januari 2009 / 3 Safar 1430H)

1. Selain daripada dunia gagal menghukum keganasan Israel, dunia juga sekarang sedang menghadapi masalah atau kemelut ekonomi yang sangat ketara. Kemelut yang bermula di Amerika Syarikat kini telah merebak ke negara lain.
2. Negara kita tidak terlepas daripada mengalami kesan yang sama disebabkan hubungan perdagangan antarabangsa, yang membimbangkan kini ialah kadar pertumbuhan menjadi negatif dan pengangguran telah meningkat serta mutu hidup mulai terjejas.

3. Masalah kegawatan ekonomi ini sebenarnya bermula dari sistem kewangan barat yang bergantung kepada sistem hutang Hutang ini yang berjumlah berbilion dolar tidak berasaskan kepada asas ekonomi yang kukuh hingga timbul kesukaran untuk proses pembayaran balik. Hasilnya keseluruhan sistem perbankan dan kewangan negara tergugat. Banyak bank yang terlibat dengan pemberian pinjaman dan pelaburan antarabangsa menjadi huru-hara.

4. Kemiskinan dan kepapaan akan menyebabkan kita hilang keyakinan diri dan sanggup menggadai maruah diri serta menjadi kufur
5. Islam menggalakkan umatnya berusaha dan bekerja dengan tulang empat kerat, bukan menjadi peminta sedekah.
6. kehidupan Nabi SAW, sendiri pernah menggembala kambing dan berniaga untuk mencari nafkah yang halal dan bukan mengemis meminta dikasihani orang.Oleh itu Kita wajib menjalankan kerja dan tugas dengan penuh tekun agar produktiviti,mutu hasil kerja, setanding dengan peringkat antarabangsa.

7. Bagi mereka yang berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan dan sektor awam hendaklah sentiasa meningkatkan prestasi dengan mengurangkan karenah birokrasi, menjalankan tugas dengan ikhlas, mengelak dari terjebak kepada unsur-unsur rasuah atau perkara yang dikutuk oleh Allah . SWT.

8. Manakala yang bekerja sendiri seperti peniaga, petani, hendaklah menjalankan kerja dengan penuh keikhlasan dan tekun agar hasil kerja kita memuaskan pihak pelanggan dan pembeli..

9. Adalah fardhu ain ke atas umat Islam membantu menegakkan ekonomi umat Islam masa ini. Salah satu bantuan yang dapat dilakukan ialah membantu usaha pihak pemerintah untuk mengukuhkan ekonomi negara dalam pelbagai aspek.
10. Tanggungjawab ini bukan dipikul oleh pihak pekerja dan peniaga sahaja, bahkan terletak di atas bahu semua rakyat sebagai pengguna. Setiap produk memerlukan pengguna dan pembeli. Justeru, penggunaan adalah satu bahagian penting dalam perbelanjaan negara.

11. Apa yang penting, umat Islam hendaklah menjadi pengguna yang berhemah, iaitu berbelanja dengan cara yang tidak membazir
12. Umat Islam juga digalakkan agar menabung demi masa depan melalui institusi kewangan yang diiktiraf dan sah.
13. Maka dengan itu kita mestilah mengharungi gelombang ekonomi yang tidak menentu ini dengan sabar disamping mengggalakkan penggunaan barangan keluaran tempatan. Mengawal inflasi dengan berjimat cermat , meningkatkan lagi prestasi kerja dengan cekap dan amanah. Peningkatan sumber manusia melalui hasil kerja yang cekap, latihan semula, penggunaan teknologi yang menjimatkan tenaga dan pengurangan penggunaan buruh asing.

(30JAN 2009)
P/S Khutbah ini dibaca oleh Khatib-Khatib di sekitar Masjid-Masjid Kuala Lumpur dan Sebahagian Masjid di Selangor Kalau terlupa apa khutbah minggu lepas boleh lah rujuk di sini.

7 comments:

Tepi Sungai Batu said...

Assalamualikum,
Ya, belanja berhemah...menabung dan tingkatkan prestasi kerja, semoga umat Islam akan maju dan terus maju.

Pok Li said...

Bekerja kerana Allah. Alhamdulillah.

Yunus Badawi said...

Saranan yg bernas. Diharap para jemaah akan cuba melakukan dgn cara yg terbaik mungkin.
psst - khutbah di Masjid Kelana Jaya minggu lepas tentang persediaan menghadapi mati.

Ain said...

Insyaallah..kita sama2 menjana ekonomi umat islam dgn amanah dlm menjalankan tugas..

en_me said...

wah, camaner ustad leh tulis baliqak khutbah nih.. ustad yg karang kannns..

salam dr me dikejauhannnns..

Atikah said...

Salam ustaz... pengisian yang mantop... :) Bekerja kerana Allah... kerja pun ibadat jugak kans ustaz....

cikceriacorner said...

salam..ustaz..sy setuju ngan pendapat ustaz..bekerja kenala ikhlas..krn keikhlasan penting dlm membuat sesuatu kerja begitu juga ngan persahabatan..

ape yg berlaku skrg kita kenala jadikan ikhtibar dan pengajaran utk masa yg akan dtg..