2/09/2009

AYAT-AYAT CINTA

CINTA

Hampir semua orang pernah merasakan betapa manisnya “CINTA” selalunya cinta akan diluahkan dengan ayat-ayat yang manis, gebu dan melemaskan. Tidak kurang juga yang mengambarkan cinta itu umpama ombak yang sering mengunjungi pantai yang tidak bertepi…begitulah Cinta dalam kehidupan manusia begitu indah dan agungnya amat sulit untuk diucapkan.

Dengan cintalah juga seseorang itu mampu menuju bahagia. Dengan cintalah juga seseorang itu mampu sengsara. Adapun Syurga yang penuh nikmat itu juga mampu diraih dengan cinta, manakala neraka yang gambarannya amat mengerikan itu dihuni oleh manusia yang hina dan ternoda akibat cinta.

CINTA HAKIKI

Bila cinta itu dibincang dan ditafsir, maka dimana titik nokhtahnya? di mana penghujungnya?, apa yang sebenarnya kita mahu dari cinta? Maka nokhtah cinta yang menjadi penghujungnya itu , lantaran menjadi matlamat manusia beria-ia benar bercinta ialah natijah dari cinta yang mampu membuahkan kebahagiaan yang hakiki.

Memang Cinta itu manis, cinta itu indah, akan tetapi kedua-dua sifat manis dan indah itu hanyalah relative sifatnya bak kata pepatah Melayu habis madu sepah dibuang. Maka Cinta yang hakiki itu apa? Cinta yang hakiki itu ialah cinta sejati, cinta seorang hamba yang tulus hanya kepada Allah. Bukan kah rasa manis dan cinta kepada Allah ini amat sukar untuk ditafsirkan?, indahnya Cinta kepada Allah amat susah untuk digambarkan?, tidak terungkap, kerana yang menjadikan ia manis dan indah itu ialah Zat Allah SWT. zat yang dicintainya itu sendiri, mana mungkin boleh ditafsirkan apatah lagi hendak digambarkan.

Bukankah Cinta itu memerlukan bukti? Sesiapa sahaja boleh mengaku bercinta tetapi bila ditanya buktinya? Tidak semua dapat membuktikan cinta yang hakiki dan sejati. Rasulullah SAW. bersabda :


“Tidaklah seorang hamba itu dikira beriman hingga aku (Nabi) menjadi orang yang lebih dicintai daripada keluarganya sendiri, hartanya dan manusia semuanya” (Sahih Bukhari)


PEDOMAN BERCINTA

Allah telah memberikan sebuah pedoman untuk mengetahui hakikat ukuran pengakuan cinta seseorang. Adapun yang menjadi ukuran dan bukti cinta seseorang itu kepada Allah ialah sejauh mana seseorang itu mengasihi/ mengikuti petunjuk Rasulullah SAW.


Firman Allah SWT:

” Katakanlah: Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutlah Aku nescaya Allah mencintai dan mengampuni dosa-dosa kamu, Allah Maha Penhampun lagi Maha Penyayang” [ Surah Ali Imran : 31]

Semakin bertambah cinta seseorang mukmin kepada Allah dan Rasulnya, maka akan semakin bertambah manislah rasa imannya. Cinta Allah dan Rasul adalah cinta yang berpedoman dan merupakan cinta yang paling tinggi maqamnya .

Sabda Rasulullah SAW: dari Anas bin malik bahawa Rasulullah SAW. Bersabda: Ada 3 hal yang barangsiapa memilikkinya nescaya ia akan dapat merasakan kemanisan Iman: [1] Allah dan Rasulnya lebih dicintai dari selainnya[2] mencintai seseorang itu semata-mata kerana Allah [3] benci untuk kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya sebagaimana amat bencinya dirinya akan dimasukkan ke dalam api neraka”


[Hadith Riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

Oleh itu takutlah kita kepada Azab Allah, Sesiapa yang takut akan Azab Allah nescaya ia akan cinta kepada Rasul. Cinta kepada Allah dan Rasul itulah cinta yang hakiki lagi diredhoi. Jauhkanlah dari cinta yang tidak membawa kepada keredhaan Allah, carilah cinta yang mampu membawa ke jalan Syorga. Hargailah Cinta yang sering mengungkap ingatlah Allah..ingatlah Rasul, oleh itu Carilah Teman bercinta yang selalu bersusahpayah melindungi pasangannya dari dosa dan bisikan hawa nafsu syaitan yang memberahikan.


P/S . Artikel ini sebenarnya untuk Student bimbingan saya. Saya kongsikan di N3 ini untuk mereka yang ingin mengambil manfaatnya kalau tak ingin / minat tak apa.....

23 comments:

en_me said...

alhamdulillah kang ustad habihah tewww..

btw, me dah balik dari miri.. ojo merie merie yo kang ustad.. ehehe

HABIHA69 said...

Salam Kang Me yang ensem ittew...lar nak jajan... tak kan biskut merie jer....hu..hu..hu..

Big Mamma Bukhari said...

assalamualaikum..
cinta oh cinta..
namun cinta yang teragung adalah hanya kepada-Nya...
terima kasih sudi singgah di blog saya..

Pok Li said...

Masih bercinta lagi. Tak jadi nak beli songket baru :)

HABIHA69 said...

wow..Pok Li..masih ingat lagi kain songket ittew...kekalkan cinta PokLi itu..sekekal-kekalnya...saya doakan..

Miss Jaz said...

salam mr.habiha...jue sememangnya suka baca n3 u....sentiasa tertunggu2 yg terbaru...tapi bab cinta nie best jugak...he.he..suka baca..biasaler manusia dan cinta tak bleh dipisahkan..best kalau kita cintakan seseorg kerana allah..rasa mcm selesa dan bahagia..tak perlu risau apa jua keadaan yg akan berlaku..sbb kita tau yg allah akan temukan kita dgn org yg terbaik buat kita dan dapat membimbing kita kejalannya...rasanya bertuah sungguh isteri mr.habiha..sbb ada suami yg macam u yg bleh bagi tazkirah bila2 masa...he..he..ucap tahniah ler kat dia..he..he..doakan jue yer...he..he..

Ain said...

Sesungguhnya cinta yg paling Agung adalah cinta kepada pencipta kita...Allah s.w.t

Abang Long said...

Syukur Alhamdulillah. Marilah kita saling ingat mengingatkan sesama saudara Islam.

ez said...

salam ustaz...sy amat bersetuju ngan artikel ni..penuh maknanya...memang menyentuh jiwa..cinta Allah dan Rasul kekal abadi..begitu juga cintakan famili..tp cinta manusia x kekal...susah untuk mencari cinta sejati..lebih2 lg bile ati telah dilukai...hanya Allah yang hak layak dicintai...

Yunus Badawi said...

Ada manusia yg hanya akan mencari cinta dgn Penciptanya setelah hatinya dilukai oleh cinta sesama manusia. Cinta excapism.

seri said...

Cinta perlu dipupuk....

Big Mamma Bukhari said...

Assalamualaikum..
terima kasih sudi singgah di blog t.. dan doakan nur cepat sembuh.. em, hari ni adib pulak demamnya..

en_me said...

salam kang ustad tewww, kelmarin me ada hantar email.. leh bg alamat me nak souvenir skit?

blackpurple @ jowopinter said...

Salam Kang Ustaz.

Artikel yang menusuk tentang cinta. Sesungguhnya cinta kepada-Nya dan Rasul itulah kemuncak segala cinta.

:)

dilaOHdila said...

Salam ustad
kabarey YO
awes suwi orak melebu reney nyong ki
** Ustad
trimo kasih YO
mogo aku tabah wayye


wayyuh ayat CINTA
jangan alpa bila dikasihi
jangan lupa bila bermain cinta
adakala kita lupa dunia ni macam kita yang punya
cinta sekarang tak sama ngan cinta dedulu
cinta sejati eloknya khas buat YANG ESA'
moga dipermudahkan
moga disempurnakan
sesuatu niat yang baik itew

blackpurple @ jowopinter said...

Salam Kang Ustaz.

Kok senyep wae kang...

:)

manlaksam said...

Salam Ustaz,
Sibuk ke?....lama dah tak ade cerita baru.

DrSam said...

Salam Ustaz,
Benarlah pepatah mengatakan tak kenal maka tak cinta. bagaimana mahu mencintai DIA jika kita tidak mengenal DIA terlebih dahulu.

sama-sama kita bercinta dan dicintai.

umar_skyscooter said...

Aslkm,nice blog walking,erm kalau ade mase,silalah ke blog sye ni di http://chipmunk18.blogspot.com n jgn lupe linkkan blog ni yer,ok bye

ez said...

salam ustaz..kok suwi orak memblog..heehheh..
arep kerungu cerite ustaz itewww..heheh

manlaksam said...

Salam Ustaz,
Pak Man dah mula curiga......mana ustaz nih?.....sihat ke?......atau sibuk yang teramat.

CJ said...

ye laa. mana ustat nih. huhu. moga baik2 aja ye.

um. masyitah said...

Salam Aidil Adha ustuk Ustaz sekeluarga
tertarik dengan kata-kata ini,
PEDOMAN BERCINTA

Allah telah memberikan sebuah pedoman untuk mengetahui hakikat ukuran pengakuan cinta seseorang. Adapun yang menjadi ukuran dan bukti cinta seseorang itu kepada Allah ialah sejauh mana seseorang itu mengasihi/ mengikuti petunjuk Rasulullah SAW.