12/01/2008

10 Ciri Anak Mithali


Saya dah isi borang cuti tapi ada perkongsian ilmu sedikit dengan Staff di tempat kerja . Bicara soal Suami Mithali, Isteri Mithali , Mertua Mithali, Ayah Mithali, Ibu Mithali dan Saya di minta membentangkan tentang Anak Mithali. Alhamdulillah Jumpa Buku Imam Ghazali (Ihya Ulumuddin) mengenai ciri-ciri anak mithali antaranya:
1. Berbicara dgn Ibubapa dengan suara lemah lembut.
2. Tidak melarikan pandangan mata ketika berbicara dengan Ibubapa
3. Tidak berjalan di depan Ayah dan Ibu melainkan tunduk tanda hormat.
4. Tidak mendahului Ayah dan Ibu duduk.
5. Sentiasa Doakan kebaikan IbuBapa
6. Tidak Bercekak pinggang di hadapan Ibu dan Ayah
7. Tidak menghina Ibu dan Ayah (Dengan kata atau perbuatan)
8. Mengurus Ibubapa yang uzur tanpa berkira
9. Menyediakan keperluan Ayah dan Ibu seperti makan dan minum
10. Segera datang kepada mereka apabila dipanggil.
Berkatnya hidup Ibubapa bila anak kita ada 10 ciri demikian...

29 comments:

Чикгу Жаве the CJ said...

good info bro! nice.. :)

cumil tgh sujud blh jengok kamera. hihi

.. tetiba jek jd omputih. :p

en_me said...

me insaf dgn kelemahan n kekurangan diri me yg inih.. uhuhu

HABIHA69 said...

CikguCj dan Kang ME...utk anak2 dan kita juga..Jazakallah

azza_irah said...

ermm..rindu rasa kat mak..lambatnya nak balik kg...adehh

PINATBATE said...

Salam..
wah!Ustaz dah isi borang cuti nak ke mana...?

HABIHA69 said...

Salam Cikgu Azza..Doa mereka tu berkat & makbul...bila nak "kelik" tu?

Salam Cikgu PinatB...lulus dah cuti 13 hari...ada lah satu dua lokasi yang anak-anak dah setuju..itupun lepas anak-anak buat akujanji "tak nak tuang solat subuh lagi"..budak lelaki cikgu...Fening-Fening..

Pok Li said...

Sukar mencari anak mithali- baru ni terjumpa anak yang tiada langsung dari angka 1 hingga 10. Macam mana tu ustaz. Anak derhaka ke dia?.

Miss Jaz said...

salam habiha69.
rindu untuk berbicara disini..jue dah kembali..tapi kurang sihat..tersentuh plak baca apa yg u tulis..insyaAllah jue akan jadi seorang anak yg soleh kepada kedua ibu bapa jue..doakan yer..amin.

manlaksam said...

Ustaz,
Terima kasih, Pak Man dah panggil semua anak-anak duduk keliling, Pak Man baca 10 ciri-ciri tersebut. Masing-masing angguk, paham lah tu agaknya.

HABIHA69 said...

Salam Pok Li..Penang Apa macam?..Pok Li Allah "sentiasa" beri kita peluang utk. memperbaiki diri...Islam tidak paksa sape-sape pun...Semua bergantung pd. diri..Derhaka cuma sifat.sifat tu boleh berubah bila-bila masa..yakin pd. Hidayah Allah..

Ha..ha..ha Cikgu Jue..Mung baru balik Gannu tak de buah tangan ke?..mesti Seronok kans?..InsyaAllah Jue jadi anak yang "solehah" saya doakan juga..amin..amin..

Pak Man..ye ke..kalau dah angguk tu masuk ciri yang ke sebelas lah tu..angguk tanda paham...

Big Mamma Bukhari said...

Tq sudi berkongsi info... ari jumaat ni balik kg jumpa ma dan abah.. insya allah..

blackpurple @ jowopinter said...

Salam ustaz.

Semoga kita semua menjadi anak, suami/isteri, bapa/ibu, atuk/nenek yang mithali. InsyaAllah.

HABIHA69 said...

Kak Ruziawati..Tq ziarah lagi..selamat "keliks kampung"

Kang JP idolaku...TQ ziarah ari nih..Kang menantu mithali tu tak masuk ker?...aku bangga ari nih dapat baca cerita baru kat En3 Mu kang...

Miss Jaz said...

salam..habiha69,jue terharu (ternangis gak)baca apa yg u tulis kat blog jue.serious jue memang terharu..kadang2 kita terlupa sebenarnya,ujian yg allah berikan itu sebagai menguji sejauh mana kita bersyukur kepadanya..Dia nak berikan sesuatu yg terbaik buat kita.sayangnya DIA pada kita..kadang2 jue sendiri juga terleka dan terlalai dgn nikmat dunia ini.inilah kali pertama jue menangis membalas komen di blog..seseungguhnya hati jue tersentuh..jue bangga ada kawan blog yg sentiasa bagi tazkirah yg mengingatkan kawan2..jue memang perlukan dorongan nurani yg boleh buat jue kuat...teruskan perjuanganmu dlm brdakwah..terima kasih yg tidak terhingga..wassalam

HABIHA69 said...

Cikgu Jue..Kepada Allah kita berserah..segala ketentuan datang dari-Nya jua, kita manusia hanya mampu merancang..

blackpurple @ jowopinter said...

Menantu yang mithali. Besan yang mithali. Jiran yang mithali. Semua-semualah yang mithali ustaz.

Macam dah terkeluar dari topik saja komen ini. :D

HABIHA69 said...

hik..hik..biase lah tu kang JP..terkeluar sedikit jeh masih lagi dlm topiks "mithali" jangan suami main tariks tali dah leee..Kang Raya Korban nih balik muor ke...seng alon-alon lah yo..aku njokok cuti 13 dhino..tapi aku kan tetap setia mboco N3 mu..

blackpurple @ jowopinter said...

Aku cuti, ora cuti, podo wae ustaz. Kerjo kampeni dewek, koyok ngene lah.

Aku wes balik kampung minggu lepas tapi arek balik kampung minggu maneh minggu ngarep.

Podo-podo slamet ustaz.

:D

Big Mamma Bukhari said...

Assalamualaikum..
Salam Aidiladha.. Selamat Hari Raya Haji... Selamat Bercuti...

dilaOHdila said...

kabarey ustad............
ayyuh rindunya arep melebu umah iki
nyong sempot lah ustad. iki kene jetlap......
alhamdulilllah delok tajuk nang duwworiki kok hatiney dadhi sayu. anak mithali emak mithali dan kabeh mitahli. pengen dadhi UWONG MITHALI...kepiye yo ustad....
kesuwunnnnnnnnnnnnnnnnn

en_me said...

kang ustaz, me wes ngetag kuwe.. ojo lali mbalass yooo..

HABIHA69 said...

Waras dilla..selamat kembali ke En3 saya..dan Selamat kembali ke tanah air (tahniah)...setiap manusia itu mampu untuk jadi mithali...Allah berpesan di dalam surah az-zariyyat: tidak berubah sesuatu kaum itu melainkan "diri sendiri" merubahnya...maka berbalik kepada diri kita sendiri jadi..ojo takon wong, takon awak e dewek..pengen tuku baju...disukat awak e dewe...ojo disukat awak e aku wes lah...hik..hik..


YM. En ME
Blogs yang anda Komen ini terpaksa di tamatkan perkhidmatannya, sekian terima kasih ...Tut..Tuuut..tuut

en_me said...

wes barr? nopo yo..
oke, kalo dah abes sengal, updatelarr blog lagikkkss..

anyway, nice having u here.. salammmz kang seng akeh akeh yo..

sblm teww me nak tanyerr, akang iki ngajar kursus CIDB kerr?

muor76 said...

ermmm info yg bagus...
tapi bese ler.. kadangkale.. manusia nih cube sedaye upaye nak jadik mithali... tapi kadang kale terlepas gak yg tak sepatutnye... bile dah terlepas, yg cube nak jadik mitahli akan ade kekesalan dalam diri.. yg langsung takde niat nak tau ape tu mithali langsung tak dikesalnyer.. eh kalo nak jadik bapak mithali lak camner yerk? kekekek

HABIHA69 said...

Kang ME...Sorry lar..mmg tgh sengal-sengal badan nih...3 hari nih jadi AJK korban kat masjid..so tak sempat nak update..asyik pegang parang..and berkawan dgn lembu...jgn marah ye Kang nanti insyaallah aku kembali beraksi..(minggu ini lak kena gi Beduk Singapore..ada program) 20hb...insyaallah nyong up date dan selesaikan TAG mu Yang Ittew...(Sepanjang aku tiada jangan ngumpat aku ye...) Ku doakan Kang Me suksess selalu..amin.

HABIHA69 said...

abag Muor TQ sudi hinggap kat sini..manusia itu punya peluang yang sentiasa terbuka utk dirinya..kalau tak jadi mithali hari ini esok pun ada lagi peluang utk jadi mithali kerana peluang itu sentiasa terbuka bila-bila masa...Kalau bang muor nak jadi bapak mithali bacalah surah Luqman di situ ada jawapannya...Ok bang Muor...hihihi...Vespa adik abang tu nak jual ke?

seri said...

Terima kasih,n3 yang banyak nasihat dan pengajaran.......

Miss Jaz said...

salam habiha..cepatla update u punyer blg nie..tak sabar nak baca..banyakkan tazkirah yer..

manlaksam said...

Ustaz,
Lama betul bercuti, puas Pak Man jenguk-jenguk tapi tak ada tuan...