11/11/2008

MASIH DALAM CONFUSE (BAHAGIA @ SENGSARA)



Semalam petang Jam dah 6.35 Aku masih tidak dapat mencari jawapan lagi sengsara betul rasanya . Fikiran melayang-layang cuba untuk membuat keputusan yang paling rasional dan yang paling membahagiakan semua, sambil mendengar celoteh Radio DJ Anim di channel 93.60 teringat kembali ingatan di Bilik Konti DJ bersama dengannya ditemuramah tajuk berkaitan Bahagia & sengsara . Jadi hasilnya jadilah satu entri [BAHAGIA & SENGSARA] Bahagia diistilahkan sebagai kesenangan, keamanan, dan kesentosaan manakala Sengsara pula bermaksud kesusahan, kesulitan dan penderitaan . Ia seringkali menjadi teman akrab lagi sejati manusia . Maka digambarkan manusia yang bahagia itu adalah orang yang paling istimewa manakala manusia yang sengsara itu ialah orang yang tidak bernasib baik dalam hidupnya . Antara tanda-tanda orang yang bahagia itu ialah :1. Senang dan suka dalam urusan akhirat 2. Himmahnya(kemahuan) kuat terhadap mengabdikan diri kepada Allah apatahlagi membaca Al-Quran 3. Sangat memelihara sembahyangnya 4. Jaga diri dari yang haram dan syubhat 5. Suka bersahabat dengan orang soleh dan baik 6. Bersifat dermawan pada jalan agama. 7. Sangat bermanfaat kepada orang lain 8. Sentiasa siap sedia menghadapi kematian. Manakala tanda orang yang Sengsara itu ialah :1. Rakus terhadap harta dunia 2. kemahuan dan syahwat yang kuat terhadap dunia semata-mata 3. Meringan-ringankan Ibadah terutamanya solat. 4. Berkawan dengan orang fasik dan memusuhi orang yang mencintai agama 5. Sombong lagi membanggakan diri 6. Bersifat suka merosakkan hubungan silaturrahmi 7. sedikit kasih dan sayang kepada orang yang beriman 8. Kikir lagi kedekut 9. Tidak ingat mati 10. Tiada perasaan terhadap Al-Quran dan Sunnah Nabi. Maka Aku & Kita di mana ye? Bahagia atau sengsara?

10 comments:

en_me said...

iyolah kang.. me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih..

btw, wah pernah masuk konti ya.. ada update dlm blog tak.. ehehe

Anonymous said...

yo lah wak alon-alon lah aku pun sek blajar kepeye nek arek update...sabar yoo..kue iki nguyokne aku wae...

Miss Jaz said...

salam...mr.??nak apa nak panggil yer?salam perkenalan..thanks coz sudi lawat blog saya..nanti bleh ler kita bertukar2 pendapat yer..k,see u,wassalam

Anonymous said...

heh..heh..tima kacih cikgu...Selamat pagi cikgu...assalamualaikum cikgu...selamat pulang cikgu...jgn serik ke teratak kita...

blackpurple @ jowopinter said...

Salam ustaz.

Podo-podolah kito musahabah diri.

Teroso akeh bangeti kekurangan dewek boco tulisan kuwi.

blackpurple @ jowopinter said...

Silap ejo nang nduur kuwi. Muhasabah. :)

HABIHA69 said...

alhamdulillah..sak tenan ne aku kangen nang kue..ngopo toh meneng wae... meh wolong dino aku melebu blogs mu kue, sedino mboh pirang kali aku melebu...Tapiii..yang penting JP tentu C hat kann..kan..salah taip takpe...yg penting kakang ku JP waras..

PINATBATE said...

salam ustaz..
sibuk yo..
kapan arek update cerito baru?

blackpurple @ jowopinter said...

Salam ustaz.

Alhamdulillah, aku waras. Endase waey mumet sitik mikir masaelah negoro. :)

HABIHA69 said...

Sabar lah kang...sekali sekala Allah uji kita, kalau sabar..naik darjat keimanan kita...insyaallah setiap sesuatu itu ada jalan penyelesaiannya...aku insyaallah sentiasa doakan kang JP agar dimudahkan urusan..Amin..YaRobbal Alaminn..